روش تشخیص رنگ شدگی بدنه خودرو - معرفی بهترین روش‌ها | دست دو بلاگ
تشخیص رنگ شدگی خودرو

تشخیص رنگ شدگی بدنه خودرو

عدم وجود تصادف سنگین جزو فاکتورهای مهم هنگام خرید ماشین دست دوم می‌باشد که با بررسی بدنه خودرو و رنگ بدنه قابل تشخیص است. رنگ‌‌شدگی هر قسمت از بدنه، تاثیر زیادی در قیمت نهایی خودرو دارد. کارشناسی دقیق رنگ خودرو به این معنی است که خرید خودروهای دارای رنگ‌شدگی به کل اشتباه نیست، بلکه به خریدار کمک می‌کند نسبت به خسارت وارد شده به ماشین اطلاع پیدا می کند، تصمیم آگاهانه و مطمئن بگیرد و بیشتر از ارزش واقعی خودرو برای آن هزینه نکند. در این مقاله با معرفی روش تشخیص رنگ شدگی خودرو همراه شما هستیم.

بررسی رنگ قطعات مختلف

قطعات آسیب‎دیده خودرو در تصادفات سنگین، هرگز به حالت اول خود بازنمی‌گردند. ستون و سقف مهم‌ترین قطعاتی هستند که ابتدا باید مورد بررسی قرار گیرند. رنگ‌شدگی در این قطعات به معنای تصادف، چپی و آسیب است و شما باید از خرید آن خودرو منصرف شوید. چرا که این تصادفات ممکن است جلوبندی ماشین و در نهایت عملکرد آن را به شدت تحت تاثیر قرار دهند.

برای بعضی از خودروها رنگ‌ سقف، افت بیش از ۳۰ میلیون در قیمت را در پی دارد. کارشناسی رنگ ستون‌ها و شاسی‌های خودرو هم بسیار حساس است اما چون این بخش‌ها در معرض دید نیستند، مالکان عموما تلاشی برای پنهان‌کاری آسیب‌های این قسمت نمی‌کنند و تشخیص آن‌ها آسان است. رنگ‌شدگی درها و گلگیرها بسیار رایج است و به معنی آسیب‌دیدگی خودرو نیست و ایمنی خودرو را به خطر نمی‌اندازد. اما در تعیین قیمت ماشین نقش دارد و حتما باید بررسی شود.

تشخیص رنگ شدگی خودرو های لوکس

اینکه خودروها به سفارش چه کشوری و صادرات به چه مناطق آب و هوایی تولید شده تکنولوژی، تعداد و جنس لایه‌های رنگ خودرو بر اساس محاسبات و بررسی‌های متعدد آنها متفاوت است. ترمیم رنگ چنین خودروهایی تخصص بالایی می خواهد و تنها مراکز حرفه‌ای معدودی از پس آن برمی‌آیند. حتی اگر کد رنگ به درستی تشخیص داده شده و عملیات رنگ‌پاشی با دقت انجام شود عوامل محیطی در گذر زمان کیفیت کار را کاهش خواهد داد. بنابراین بسیار مهم است که در بررسی رنگ‌شدگی بدنه خودروهای لوکس اطمینان حاصل شود استانداردهای مربوط به خودرو مدنظر رعایت شده است.

برای خودرو لوکس روش‌های سنتی کارساز نیست

بنابراین استفاده از روش‌های سنتی برای سنجش موج بدنه زیر رنگ خودروهای لوکس کارساز نبوده و استفاده از سنجشگرها و ابزارهای دقیق تخصصی این حوزه ضروری است. به عنوان مثال در اتومبیل‌های کلاس C مرسدس بنز، ستون‌ها به صورت فابریک دارای عمق رنگ بیشتری هستند، از همین رو متخصصان با بررسی لایه‌های داخلی ستون‌ها و همچنین استفاده از نور فرابنفش، اقدام به بررسی و آنالیز سلامت رنگ ستون این خودرو‌ها می‌کنند.

 

کارشناسی رنگ خودرو

همانطور که تاکید شد بهترین راه برای تشخیص رنگ‌شدگی یک خودروی دست دوم، کارشناسی آن توسط افراد ماهر و متخصص در ارزیابی ماشین است. یا این حال در ادامه به شرح روش‌های تشخیص رنگ‌شدگی در بدنه خودرو می‌پردازیم:

بررسی در نور

یکی از ابتدایی‌ترین روش‌ها نگاه بررسی بدنه در شرایط نوری مختلف است. با زاویه ۳۰ درجه در زیر نور طبیعی خورشید یا نورسفید، می‌توان اختلاف رنگ بین بخش ترمیم‌شده (که روشن‌تر است) و دیگر قسمت‌های بدنه و عدم یکدستی بافت رنگ خودرو را کشف کرد.

خط و خطوط ایجاد شده روی بدنه نشانه سمباده‌کاری پیش از رنگ‌آمیزی است. نور عمود فرورفتگی‌ها و برآمدگی‌ها را پنهان می‌کند. هم‌چنین سعی داشته باشید که با زاویه کم به موازات طول خودرو آن را بررسی کنید تا تمام تغییرات در بافت بدنه را متوجه شوید. کدر بودن رنگ حاکی از تغییر بافت رنگ و بتونه‌کاری و رنگ‌آمیزی غیرفابریک و قابل تشخیص است.

لمس نقاط مشکوک به رنگ شدگی

نقطه‌های مشکوک را با دست خود لمس کنید. زبری برخی از قسمت‌های بدنه نشانگر تفاوت بافت رنگ در آن نقطه با نقاط دیگر است. کارگاه‌های نقاشی قادر نیستند لبه‌ها مانند گوشه کاپوت خودرو، لبه جلوی شیشه جلو، ستون‌های کابین و لبه درها را به خوبی دستگاه کارخانه رنگ بزنند. نوک انگشتان را بر روی این نقاط بکشید. هرگونه زبری یا پستی و بلندی به معنی رنگ‌خوردگی در آن نقطه است.

بررسی قسمت‌های دور از چشم و گوشه‌ها

گوشه‌ها و لبه‌های کاپوت، درها و شیشه‌های بغل را بررسی کنید. وقتی قطعات یک خودرو بارها و بارها رنگ می‌شوند، بر اثر ضربه یا حتی شتاب‌گیری ممکن است رنگ‌پریدگی رخ بدهد که عموما هم از لبه‌ها و گوشه‌های قطعات آغاز می‌شود.

اگر گلگیرها یا کاپوت ماشین دست دوم برای رنگ و ترمیم از خودرو باز شوند، اثر آن بر روی پیچ و مهره‌های متصل‌کننده به شاسی باقی خواهد ماند. کاپوت را بالا زده و پیچ‌های کاپوت را بازرسی کنید. مشاهده هرگونه جای آچار یا رنگ متفاوت از رنگ اصلی بدنه یعنی که آن قسمت برای صافکاری یا رنگ دمونتاژ شده است.

اگر رنگ‌آمیزی به دقت انجام نشود، گاهی مقداری از رنگ روی نقاط مختلف بدنه پاشیده می‌شود. وجود چنین نشانه‌ای به ویژه در لبه‌های بدنه حاکی از رنگ‌شدگی است. همچنین نشستن پودر رنگ بر روی قطعات موتور لاستیک‌های دور شیشه و چراغ‌های جلو وعقب، پس با دقت به دنبال آثار ریز پاشیدگی رنگ بگردید.

تشخیص رنگ شدگی خودرو

استفاده از قلم آهنربایی

یکی از راه‌های کشف نقاط خوردگی و رفو شده، استفاده از قلم آهنربایی است. اگر بدنه با بتونه پر شده و زیرسازی شده باشد یا رنگ‌شدگی بیش از استاندارد کارخانه باشد، آهنربا کمتر یا کلا به آن جذب نمی‌شود. البته این روش ضریب خطای بالایی دارد. خوردگی‌های روی بدنه حتی اگر تعمیر شوند ممکن است دوباره ظاهر گردند. در ناحیه ترمزها، مخزن سوخت خوردگی احتمال دارد خودرو را برای رانندگی به کل ناامن کند.

استفاده از اپلیکیشن‌ها

یکی از راههای تشخیص رنگ شدگی خودرو استفاده برنامه‎‌ای است که به قیمت ۳ هزارتومان از کافه‌بازار قابل خریداری است. این برنامه نیازمند سنسور مغناطیسی است که ۹۰ درصد دستگاه‌های اندرویدی این سنسور را دارا می‌باشد. توجه داشته باشید که این برنامه نمی تواند رنگ خوردگی گلگیر خودرو ها را تشخیص دهد زیرا این قسمت ها از جنس فایبرگلاس هستند .

استفاده از دستگاه تست رنگ

کارشناس ارزیابی خودرو برای تشخیص رنگ‌شدگی تعویض‌شدگی و حتی پاشیدن کیلر بر روی رنگ از دستگاه تست رنگ دیجیتال اسفاده می‌کنند. این دستگاه‌ها قابلیت ارزیابی عمق رنگ بر روی بدنه‌های فولادی و آلومینیومی را دارند و میزان خطای آنها حداکثر ۳ درصد است. اما عموما گران‌قیمت هستند و خرید آنها برای کاربران و مشتریان معمولی به صرفه نیست. زمانی که یک قسمت از خودرو مجددا رنگ می‌شود، رنگ‌دانه‌های آن ناحیه برجسته‌تر از نواحی دیگر خواهند بود. این موضوع باعث می‌شود آنالیزور رنگ یا همان کالرمتر عدد بیشتری را نشان دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.