یخچال دست دوم و راهنمای خرید یخچال دست دوم مناسب و سالم - وبلاگ دست دو
یخچال دست دوم

راهنمای خرید یخچال دست دوم

یخچال یکی از وسایل ضروری در هر خانه است که به طور مداوم  در طول روز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل همیشه باید یخچال را از برندهای خوب و باکیفیت خرید. اما امروزه یخچال ها به دلیل بالا رفتن قیمت دلار بسیار گران شده‌اند به قدری که برخی افراد توانایی خرید یخچال را ندارند. در این صورت بهترین گزینه خرید یک یخچال دست دوم است. البته منظور از یخچال دست دوم یک یخچال کهنه و خراب نیست. با دست ۲ در این مقاله همراه باشید تا بتوانید یک یخچال دست دوم با کیفیت و قیمت مناسب بخرید. 

ابعاد و اندازه یخچال

ابعاد و اندازه یخچال، از مهمترین معیارهای خرید یک یخچال است. اندازه یخچال با ابعاد آشپزخانه ارتباط مستقیم دارد و باید یخچال متناسب با آشپزخانه خود را انتخاب و خریداری کرد. خریدار یخچال دست دوم، علاوه بر فضای آشپزخانه، باید به تعداد افرادی‌ که در خانه زندگی می‌کنند توجه کرد.

یخچال‌ها در مدل ها و اندازه‌ های گوناگون تولید شده اند. اگر فضای آشپزخانه زیاد است، مدل یخچال فریزر دوقلو، ساید بای ساید و یا درب فرانسوی مناسب هستند. 

اگر فضای کمی در آشپزخانه دارید ، یخچال های فریزر بالا یا فریزر پایین، بهترین انتخاب هستند.

قیمت

قیمت مناسب در خرید یخچال دست دوم می‌تواند برای خریدار جذاب باشد. برای پیدا کردن قیمت مناسب یک یخچال دست دوم، باید به قیمت نو آن مدل یخچال در بازار را بررسی کرد و یا از سمساری ها، قیمت را پرس و جو کرد. راه دیگر چک کردن قیمت، جستجو در سایت های خرید و فروش اجناس دست دوم، مانند سایت دست دو است.

درب، بدنه و عایق بندی

از مهمترین قسمت های یک یخچال دست دوم که در کارکرد آن تاثیر دارند، و در هنگام خرید باید به آن توجه کرد، درب و بدنه و عایق بندی أن است.

برای چک کردن درب یخچال باید به ضدگی و تو رفتگی های آن توجه کرد. 

برای چک کردن درب یخچال، باید به سالم بودن لولای درب یخچال توجه کرد که افتادگی نداشته باشند و درب بی صدا و نرم باز و بسته شود.

عایق بندی یخچال، در میزان خنک کردن آن بسیار تاثیر دارد.جهت چک کردن عایق بندی یخچال باید لاستیک های بین درب و بدنه را از نظر ترک نداشتن و پاره نبودن بررسی کرد و از سالم بودن آن اطمینان حاصل کرد. اگر این لاستیک ها سالم نباشند، هوای سرد از یخچال خارج می‌شود.

برفک

برفک بخار آب است که بدون تبدیل شدن به مایع منجمد می‌شود. یخچال‌های جدید به هیچ عنوان دچار برفک نمی‌شوند مگر اینکه در سیستم یخچال اختلالی به وجود آید. پس اگر یخچالی جدید و در حد نو دیدید که برفک زده بدانید یخچال در المنت‌ها، تایمر، ترمودیسک، ترموفیوز یا فن دچار مشکل است. 

پس در هنگام خرید به سال ساخت یخچال توجه کنید. یخچال های قدیمی‌تر برفک دارند و اگر می‌خواهید یخچالی قدیمی بخرید باید با این موضوع کنار بیایید. 

مصرف انرژی

برچسب مصرف انرژی چه در خرید یخچال نو و چه در خرید یخچال دست دوم باید مورد توجه قرار بگیرد. هرچقدر میزان مصرف انرژی کمتر باشد یخچال ارزش خرید بیشتری دارد. اصولا یخچال‌هایی که اینورتر دارند مصرف کمتری نیز دارند. کمپرسور این یخچال ها روشن و خاموش نمی‌شود بلکه بر اساس نیاز تند یا کند می‌شود. 

هنگام خرید یخچال میزان مصرف انرژی روی برچسب را با آمپر یخچال تطابق دهید تا مطمئن شوید میزان مصرف درج شده درست است.

عمر یخچال

اینکه عمر یخچال کم باشد می‌تواند در سالمتر بودن یخچال تاثیر گذار باشد. البته این مورد همیشه درست نیست.

وسایل الکتریکی به هر دلیلی ممکن است خراب شوند. ممکن است یک یخچال بسیار قدیمی سالهای دیگر نیز بدون مشکل کار کند و یک یخچال جدیدتر خراب شود. 

با این حال خرید یک یخچال با عمر کمتر که کمتر استفاده شده توصیه می‌شود. بخصوص اگر ضمانت نامه یخچال هنوز معتبر باشد.

بررسی لامپ و داخل یخچال

مطمئن شوید چراغ‌های داخل یخچال به درستی کار می‌کنند. اگر خراب هم باشند درباره هزینه تعمیر آن از یک تعمیرکار کمک بگیرید. سایر بخش‌های داخلی یخچال مثل بدنه داخلی و … را نیز بررسی کنید تا از سالم بودن آنها اطمینان حاصل کنید.

بررسی کشوها

کشوها و سینی‌های یخچال را نیز با دقت بررسی کنید. همه کشوها را باز و بسته کنید تا مطمئن شوید روان حرکت می‌کنند. حتی اگر می‌توانید تمام کشوها از جای خود درآورده بررسی کرده و دوباره جا بیندازید تا از نبود هر گونه ایراد و شکستگی اطمینان حاصل کنید.

بررسی یخساز

اگر یخچال دارای یخساز است باید به خوبی ان را بررسی کنید. یخساز نباید به هیچ عنوان  نشتی داشته باشد. لوله‌ای که آب را به یخساز می‌رساند را نیز بررسی کنید تا مطمئن شوید شل نشده و سر جای خودش قرار دارد.

بررسی کمپرسور

هنگام خرید یخچال دست دوم، به صدای کمپرسور گوش دهید و مطمئن شوید صدایی طبیعی دارد. البته تجهیزاتی برای اندازه گیری شدت جریان ورودی وجود دارد.

اتصال کمپرسور به صورت  فابریک پرسی است. به همین دلیل با مشاهده می‌توانید به راحتی متوجه تعویض کمپرسور یا گازگیری آن شوید زیرا در این صورت اتصال به صورت جوش است و قسمت جوش خوردگی برجسته خواهد بود. 

بررسی سینی پشت یخچال

سینی پشت یخچال را نگاه کنید و مطمئن شوید سالم است. کثیفی و گرد و خاک سینی می‌تواند باعث فشار آمدن به موتور یخچال و در نهایت کاهش عمر شود. پس اگر سینی خیلی کثیف است موتور را با دقت بیشتری بررسی کنید.

جا به جایی یخچال

پس از انتخاب یخچال مورد نظر نوبت به جا به جایی آن می‌رسد. جا به جایی یخچال نیز اصولی دارد. جا به جایی در جهت اشتباه باعث ورود روغن به لوله‌ها و گرفتگی آنها می‌شود. 

روی کمپرسور یک لوله آزاد وجود دارد که به آن لوله کور نیز می‌گویند. این لوله به جایی متصل نیست. شما باید یخچال را به سمت این لوله خم کرده و آن را جا به جا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.