بایدها و نبایدهای خرید خودروی دست دوم - دست دو بلاگ

بایدها و نبایدهای خرید خودروی دست دوم

با توجه به تغییر شرایط اقتصادی و گرانی خودرو ها و همچنین بی کیفیتی بیش از پیش در خودروهای تولید شده در کشور بسیاری از مردم تمایلی به خرید خودرو های نو و صفر نداشته و به سمت خرید خودرو های دست دوم میروند. اما خرید خودروهای دست دوم که آنها هم خود، ارزان قیمت هم نیستند، ریسکهایی را به همراه دارد و بسیار ممکن است که در صورت دقت نکردن در خرید خودروی دست دوم، خودرویی خراب و یا مشکل دار نصیب شما بشود و متحمل ضرر مالی بسیاری شوید.

بنابراین در این مطلب سعی شده است که نکات اساسی ای که برای خرید خودرو های دست دوم لازم الاجرا میباشد و باید به آنها توجه کرد، آورده شود که خریداران خودرو های دست دوم کمترین ضرر را متحمل شوند. همچنین باید در نظر داشت که قطعا خودروی دست دوم همانند یک خودرو نو نمیباشد و بعد از خرید باید به سراغ تعمیرگاه ها رفته و سرویس های مورد نیاز در راستای اطمینان در سالم سازی خودروی خریداری شده، انجام شود.

نکاتی که در هنگام خرید خودروهای دست دوم باید به آنها توجه کرد به شرح زیر است:

اصالت خودرو

اولین نکته ای که باید در خرید خودرو های دست دوم به آن توجه داشت، اصالت خودرو است.

اصالت خودرو به این معنا است که این خودرو از کجا و به چه نحوی خریداری شده است. در تمامی خودروها اولین مورد در این راستا دقت در کامل بودن مدارک شناسایی خودرو و اعتبار مدارک شناسایی خودرو ها میباشند ولی در مورد خودروهای وارداتی باید بیشتر دقت به عمل بیاید. در این موضوع باید به داشتن برگه فنی معتبر، در صورت نیاز برگه معاینه فنی، سند خودرو و سند مالکیت که شامل برگه سبز یا قولنامه، کارت سوخت، کارت گارانتی که شامل همه خودرو ها نمی باشد، کارت خودرو، همراه داشتن برگه پرداختی جرایم و خلافی خودرو، داشتن برگه پرداختی عوارض خودرو و بیمه نامه های خودرو که مهم ترین آن بیمه نامه شخص ثالث و بعد بیمه نامه بدنه میباشد، است. همچنین در راستای بحث اصالت خودرو بررسی شماره موتور و شماره شاسی خودرو میباشد که باید شماره که در پشت کارت ماشین خودرو درج شده است با شماره های درج شده بر روی بدنه خودرو که معمولا در داخل بخشی از کاپوت خودرو میباشد یکسان باشد تا مطمئن شوید که این خودرو برای خود مالک بوده و دزدی نمیباشد.

وضعیت ظاهری

به طور قطع وضعیت ظاهری خودرو امری مهم بوده و باید به صورت بسیار ریز و حساس به آن توجه داشت. متاسفانه علت این ریز بینی به خاطر عدم اطمینان به برخی از فروشندگان این دسته از خودرو ها میباشد که بعضا تمام ایرادات خودرو را بیان نمیکنند و به طور حتم خرید اینگونه خودرو بدون توجه به موارد ظاهری شکست کامل برای خریدار به حساب می آید و ضرر بزرگی را متحمل میشود. برخی از موارد ظاهری که باید به آنها توجه داشت، پوسیدگی و زنگ زدگی، رنگ پریدگی و رنگ شدگی میباشد. اولین راه حل ساده برای این مورد استفاده از آهن ربا میباشد. در صورتی که آهن ربا به بدنه خودرو بچسبد و به سختی جدا شود این بدان معناست که آن قیمت خودرو سالم و بدون رنگ شدگی است و در صورتی که آهن ربا نچسبد و یا به سختی به بدنی نمی چسبد، این بدان معناست که آن قسمت خودرو دچار تصادف شده و رنگ شدگی دارد. همچنین این مورد هم وجود دارد که بدنه قسمت تصادفی خودرو تعویض شده باشد که راه حل فهمیدن این موضوع این است که با کمی دقت در رنگ قسمت تعویضی با بدنه قسمتی که تعویض نشده باشد متوجه تغییر کوچکی در جدید بودن رنگ قسمت رنگ شدگی با قسمت رنگ نشده است وجود دارد و یا از دیگر راه حل ها بررسی رنگ آن قسمت بدنه در نقاطی است که در زیر قسمت دیگری از خودرو رفته باشد. به عنوان مثال بررسی رنگ قسمتهای درونی کامپوت در ناحیه ای که لاستیک دور کامپوت در آن قسمت قرار گرفته باشد.عدم وجود ضربه و خط و خش و رنگ پریدگی در قسمتهای بالایی خودرو مثل سقف خودرو است که در صورت مشاهده میتوان این برداشت را داشته که این خودرو دچار تصادفی شدید شده و خودرو چپ شده است. قسمتهای درون خودرو مثل داشبورد، دور فرمان، صندلی ها و دربها خرابی، پارگی و یا شکستگی نداشته باشند. در صورتی که خود در این قضیه ممکن است دچار اشتباه شوید حتما خودرو را به چندین تعمیرگاه و یا نمایندگی های مرتبط و یا افراد حرفه ای نشان بدهید.

وضعیت فنی

سومین بخش بسیار مهم در خرید خودروهای دست دوم بخش فنی خودرو میباشد که در صورتی که به چنین معقوله ای توجه نشود متمحل هزینه هایی بسیار زیاد خواهید شد. بهترین و راحترین عمل برای ارزیابی وضعیت فنی خودرو مراجعه به نمایندگی یا تعمیرگاه های متخصص است. اما در صورتی که خود بخواهید نکات اولیه را بررسی نمایید، به پارامترهای زیر حتما توجه نمایید:

  • بررسی نشتی هرگونه مایع از زیر خودرو که میتواند شامل روغن ریزی از بخش های مختلف خودرو مثل موتور، گیربکس، هیدرولیک و …. باشد و یا نشتی رادیاتور خودرو باشد که در نتیجه آن آب رادیاتور نشتی دارد.
  • درب بخش روغن موتور را باز کرده و به درون خود درب روغن موتور توجه نمایید. در صورتی که موتور به اصطلاح آب روغن قاطی کرده باشد، شما باید رنگی متفاوت را در درون درب مشاهده نمایید.
  • خودرو را روشن کرده و بگذارید کمی درجا کار کند. در صورتی که خودرو در سوخت و ساز بنزین و بخش های مربوطه مشکلی داشته باشد، در درجا کار کردن خودرو تا حدودی میتوانید متوجه شوید. چگونگی مطلع شدن شامل بوی نامطبوع، خروج انواع دود (دود سیاه، دود آبی و یا دود سفید که هریک خود به علتهای مختلفی است) و یا لرزش موتور، ریپ زدن موتور و دیگر موارد مشابه میباشد.
  • میله اندازه گیری روغن را بررسی کنید اگر روی آن خیابانهای مایل به خاکستری رنگ و یا قطرات آب دیدید نشانه خرابی رینگ پیستون است.
  • برق خودرو را به دقت بررسی نمایید.
  • باتری خودرو را بررسی نمایید که روش بررسی به این نوع است که چند دقیقه ای خودرو را درحالت باتری قرار دهید و بعد استارت بزنید که در صورتی که خودرو با فشار بیشتری استارت خورد، این نشانه ضعیف کار کردن باتری است.
  • کیلومتر شمار خودرو را حتما بررسی نمایید. به طور معمول خودرویی که از آن استفاده شخصی میشود در بیشترین حالت سالی ۲۰ تا ۲۵ هزار کیلومتر کارکرد دارد و درصورتی که استفاده شرکتی از آن بشود حدودا سالی ۴۰ تا ۵۰ هزار کیلومتر کارکرد دارند.
  • با خودرو کمی حرکت کنید و در مسیر صاف با سرعتی ثابت حرکت کنید، در صورتی که خودرو در مسیر صاف حرکت نکرد، این نشانه بالانس نبودن و یا مشکل دار بودن جلوبندی است.
  • به صداهایی که در هنگام پیچیدن و حرکت چرخ ها به وجود می آید دقت نمایید که در صورت شنیدن صدا، این نشانه خراب بودن سیستم جلویندی خودرو میباشد.
  • در صورتی که خودرو دارای گیربکس اتوماتیک باشد، با خودرو حرکت کنید و دقت کنید که خودرو در هنگام تعویض دنده ضربه و لگد نزند که در اینصورت گیربکس باید سرویس شود و ایراد دارد. همچنین گیربکسهای اتوماتیکی که مشکل داشته باشد بعضا با هزینه های زیادی تعمیر میشود. بنابراین بسیار باید در خرید خودروهای اتوماتیک دقت به خرج داد.

قبل از اینکه تصمیم نهایی را برای خرید ماشین دست دوم بگیرید بهتر است که از کارشناسی کمک بگیرید تا ماشین را به دقت بررسی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.