نکات خرید پراید دست دوم - دست دو بلاگ

نکات خرید پراید دست دوم

 

در دهه ۶۰ و ۷۰ شمسی خودروی پیکان پرخرید و فروش  ترین خودروی بازار محسوب می شد. ولی با ظهور خودروهای فرانسوی و کره ای در کشور و تولید این خودروها توسط شرکت های خودروسازی ایران خودرو و سایپا خودروهایی چون پراید و پژو جایگزین پیکان شدند. خودروی پراید به دلیل قیمت پایین تر و استهلاک کمتر توانست سهم بیشتری در این خرید و فروش در بین مردم را داشته باشد. و با توجه به اینکه بعضی از خریداران بودجه کافی برای خرید پراید صفر کیلومتر را ندارند و همچنین بعضی دیگر معتقدند که خودروهای تولید قدیم از کیفیت بالاتری نسبت به خودروهای تولید روز برخورداد می باشند در این مقاله به نکات فنی خرید پراید دست دوم و سالم می پردازیم.

  • موتور: با توجه به چدنی بودن سرسیلندر پراید سوختگی واشر سرسیلندر در این خودرو به ندرت اتفاق می افتد و این جنس آلیاژ در خودروهای دوگانه با سوخت گاز که دمای موتور بالاتر از زمانی که موتور با سوخت بنزین می سوزد می باشد بسیار مفید می باشد. زیرا در خودروهای دوگانه سوزی که جنس آلیاژ سرسیلندر آلومینیومی می باشد (مانند پژو ۴۰۵) بعد از مدتی واشر سرسیلندر دچار سوختگی می شود و نیاز به تعویض واشر سرسیلندر و تراشکاری سرسیلندر می باشد. پس می توان اینطور نتیجه گرفت که موتور پراید نسبت به سوختگی واشر سرسیلندر مقاوم می باشد ولی این موتور رینگ پیستون های ضعیفی دارد که در کارکردهای بالا باید آنها را تعویض نمود. از علائم ضعیف شدن رینگ پیستون، کم شدن روغن موتور و خروج دود آبی رنگ از اگزوز می باشد. و باید توجه داشت که موتور سالم در هیچ حالتی (دور بالا یا پایین و درجا) دود آبی رنگ ندارد. دود سیاه کم رنگ نشانه خام سوزی و مصرف بالای سوخت می باشد که در اثر تنظیم نبودن کاربراتور یا انژکتور و یا کثیف بودن آنها به وجود می آید. هنگامی که موتور خودرو گرم باشد دود سفید رنگ و یا غلیظ بودن دود نشانه معیوب بودن واشر سرسیلندر می باشد. برای اطمینان پیدا کردن از سالم بودن میل سوپاپ و یاتاقان می توانید از یک مکانیک با تجربه کمک بگیرید زیرا یک مکانیک با تجربه و خبره به راحتی باشنیدن صدای موتور عیوب فنی موتور را تشخیص می دهد.
  • گیربکس: از جمله عیوب ممکن برای گیربکس پراید می توان به جا نرفتن دنده ها و صدای زوزه گیربکس اشاره نمود که در هنگام خرید باید به این نکته توجه نمود.
  • تسمه تایم: بعد از خرید خودرو حتما تسمه تایم و تسمه دینام را چک نمایید. زمان تعویض تسمه تایم در پراید حدودا هر ۰۰۰/۱۰۰ کیلومتر می باشد ولی زمان تعویض مطلقا این میزان کیلومتر نمی باشد و به عواملی چون کیفیت تسمه تایم و میزان کارکرد درجای خودرو (ترافیک) بستگی مستقیم دارد. و در پراید هایی که موتور HP+ و یورو۴ دارند در اثر پارگی تسمه تایم سوپاپ ها با پیستون برخورد می کند و باعث کج شدن سوپاپ ها و خرابی پیستون می شود و هزینه زیادی صرف تعمیر می شود.

تا قبل از نیمه اول سال ۸۳ پراید های تولیدی کاربراتوری بودند و بعد از آن مدت کوتاهی پرایدهایی با عنوان نیمه انژکتور یا مگنتی وارد بازار شدند که به دلیل نبودن قطعات مربوط به انژکتور خرید آنها توصیه نمی شود. و بعد از سال ۸۳ خودروی پراید به صورت تمام انژکتوری وارد بازار شد که مصرف کنندگان از عملکرد آنها به نسبت راضی هستند.

  • در هنگام خرید باید دقت نمایید که سرشاسی های جلوی خودرو ضربه نداشته باشد. چون ضربه شدید در سرشاسی های باعث خرابی جلوبندی و ساییده شدن لاستیک ها می شود. به دلیل اینکه سیستم پیشرانه پراید جلو می باشد، ضربه در عقب خودرو به هزینه های آینده و استهلاک منجر نمی شود. برای این کار بازدید خودرو را به یک صافکار ماهر واگذار کنید که عیوب جلوبندی و عدم پوسیدگی گلگیرها و صحت عملکرد کمک فنرهای خودرو را چک نماید و از سلامت بدنه و شاسی خودرو مطمئن شوید.

خودروهای جدید از امکانات به روزتری مانند کیسه هوا و ترمز ABS برخوردار می باشند ولی کیفیت ساخت خودروهای مدل پایین تر بهتر می باشد. به هر حال برای خرید خودروی پراید دست دوم به سر و صدا نداشتن اتاق خودرو و ضربه نداشتن سرشاسی ها و سلامت قطعات فنی خودرو را مدنظر قرار دهید. باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که بی رنگ بودن خودرو برای فرد استفاده کننده امری مهم محسوب نمی شود و تاثیری در هزینه ها و جنبه فنی خودرو ندارد و فقط در خرید و فروش خودرو به دلیل پسند بازار از نظر قیمت افت ایجاد می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.