مانیتور گیمینگ برای گیمرها و فناوری های موجود در آن - وبلاگ دست دو
مانیتور گیمینگ

مانیتور گیمینگ

مانیتور گیمینگ از ابزارهای مهم یک گیمر است. صنعت بازی های کامپیوتری یکی از بزرگترین صنایع حال حاضر جهان است. به بازیکنان حرفه‌ای بازی‌های رایانه‌ای، گیمر می‌گویند.

بعضی از گیمرها با کنسول هایی نظیر پلی استیشن و ایکس باکس به وسیله کنترلر (Joystick) بازی می‌کنند، که به آن‌ها کنسول گیمر می‌گویند و بعضی دیگر با کامپیوترهای خانگی و به وسیله موس و کیبورد، بازی می‌کنند که به پی سی گیمر معروف هستند که در این مقاله روی صحبت ما با این دسته از گیمرهاست.

پی سی گیمرها علاوه بر مانیتور گیمینگ و کامپیوتر مخصوص بازی، به ابزارهایی مانند موس و کیبورد گیمینگ، صندلی مخصوص گیم برای نشستن های طولانی مدت دارد.

در یک کامپیوتر گیمینگ، قدرتمند بودن سخت افزار همه چیز نیست و قدرتمند بودن آن، فقط در سرعت و نرمی اجرای بازی ها تاثیر زیاد دارد. و اگر مانیتور خوبی برای نمایش حداکثری کیفیت گرافیکی نداشته باشیم اصلی ترین خصلت یک بازی کامپیوتری را که گرافیک آن است را نداریم. 

مانیتور گیمینگ تفاوت هایی با مانیتورهای معمولی دارند که در ادامه به این تفاوت را می‌پردازیم.

تفاوت مانیتور گیمینگ و غیر گیمینگ

در این بخش قصد داریم پارامترهایی را که یک مانیتور گیمینگ با مانیتورهای دیگر در آن تفاوت دارند را نام برده و توضیح دهیم.

این پارامترها عبارتند از : 

  • سرعت پاسخ دهی تصویر
  • نرخ نوسازی تصویر
  • زاویه دید
  • نوع پنل
  • سایز و نسبت تصویر

سرعت پاسخ دهی تصویر : 

این پارامتر یعنی مدت زمانی که یک پیکسل نیاز دارد تا تمام ۱۶.۷ میلیون رنگ (تمام طیف رنگی) را نمایش دهد. این طیف رنگی از رنگ خاکستری شروع شده و پس از نمایش تمام رنگ ها باز به رنگ خاکستری باز می‌گردد. به همین دلیل به این پارامتر GTG یا Gray to Gray نیز می‌گویند.

مدت زمان انجام این کار به نوع پنل و تکنولوژی ساخت آن وابسته است. هرچه زمان به نمایش درآمدن طیف رنگی کامل کمتر باشد، تصاویری که سرعت بالایی دارند، کمتر دچار کشیدگی تصویر و تاری می‌شوند. پس برای گیمرها، با توجه به انجام بازی‌های اکشن و مسابقه‌ای، این زمان هرچه کمتر باشد، با کیفیت تصویر بهتری مواجه خواهند شد.

در مانیتورهای گیمینگ، زمان پاسخ دهی تصویر، در بین ۱ تا حداکثر ۵ میلی ثانیه است که نسبت به مانیتورهای دیگر میزان بسیار کمتری است.

نرخ نوسازی تصویر :

این پارامتر به معنی حداکثر تعداد تصویری است که یک نمایشگر در یک ثانیه می‌تواند نمایش دهد و واحد آن هرتز (Hz) است. این پارامتر برای گیمرها که قصد اجرای بازی‌هایی با تعداد فرم های زیادی در هر ثانیه را دارند،  و به لطف کارت گرافیک های قدرتمند مخصوص بازی کامپیوتری، توان پردازش این فرم‌ها را دارند، بسیار اهمیت دارد.

مانیتورها به طور معمول دارای نرخ نوسازی تصویر ۶۰ هرتز هستند. پی اگر کارت گرافیک یک گیمر توان پردازشی بالای ۶۰ فرم در ثانیه را داشته باشد، کاملا بی فایده است و مانیتور توان نمایش آن را ندارد. پس به یک مانیتور گیمینگ نیاز است. 

نرخ نوسازی تصویر در یک مانیتور گیمینگ مدرن، ۷۵ هرتز، ۱۲۰ هرتز، ۱۴۴ هرتز و ۲۴۰ هرتز هستند که بسته به توان پردازش کارت گرافیک می‌توان از میان آن‌ها انتخاب کرد. 

زاویه دید : 

زاویه دید در یک نمایشگر امری بسیار مهم است. هرچه از مرکز مانیتور به کناره های مانیتور حرکت کنیم و با افت کمتر کیفیت نور و رنگ در مانیتور رو به رو شویم و رنگ‌ها کمتر غیر واقعی باشند، یعنی با مانیتور بهتری در این پارامتر رو به رو هستیم.

این پارامتر، رابطه مستقیم با نوع تکنولوژی استفاده شده در مانیتور دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

نوع پنل : 

مهمترین بخش یک مانیتور که تمام پارامترها به آن وابسته هستند، پنل تصویر است. تکنولوژی تمام مانیتورهای کیمینگ و غیر گیمینگ جدید در بازار، به صورت ال ای دی است و نوع پنل‌ آن‌ها به سه دسته TN،VA و IPS تقسیم می‌شوند. 

TN vs VA vs IPS

  1. پنل TN : 

این نوع پنل از قدیمی‌ترین نوع است که در مانیتورهای گیمینگ استفاده می‌شود. سرعت پاسخ دهی تصویر در این پنل در حد ۱ میلی ثانیه است که بسیار عالی است. ولی در زاوبه دید، حرفی برای گفتن ندارد. و رنگ‌ها در این نوع پنل، عمیق و غیر واقعی هستند.

  1. پنل IPs :

این پنل برعکس پنل TN است. رنگ‌ها در این نوع پنل، بسیار به واقعیت نزدیک تر بوده و زاویه دید در این نوع پنل، بسیار گسترده است و تا ۱۷۸ درجه در حالت افقی و ۱۷۸ درجه در حالت عمودی، کیفیت رنگ و نور تغییر زیادی نمی‌کنند.

اما مشکل اصلی آن‌ها زمان پاسخ دهی تصویر آن‌هاست که معمولا ۵ میلی‌ثانیه و یا بیشتر است.

  1. پنل VA : 

این پنل چیزی بین TN و IPS است. در ابتدا این پنل ها موفق نبودند و با گذر زمان این تکنولوژی بهتر و بهتر شد.این پنل از پرکاربرد ترین پنل ها برای مانیتورهای گیمینگ محسوب می‌شود. زمان پاسخ دهی تصویر در این پنل ها از ۱ میلی ثانیه تا ۷‌ میلی ثانیه وجود دارد. زاویه دید در این پنل ها به خوبی IPS هاست و نمایش رنگ نیز چیزی بین TN و IPS است.

سایز و نسبت ابعاد تصویر : 

سایز و نسبت ابعاد تصویر در مانیتور گیمینگ، نسبت به مانیتور معمولی می‌تواند متفاوت باشد. در مانیتورهای گیمینگ در اکثر مدل‌ها، نسبت ابعاد تصویر ۱۶:۹ است ولی، یکی از پارامترهایی که می‌تواند لذت بازی کردن را برای یک گیمر دو چندان کند،  علاوه بر سایز صفحه، گستردگی دید و پهنای تصویر در بازی‌های شوتینگ (تفنگی) است. 

برای این نوع از بازی‌ها، مانیتور گیمینگ با نسبت های تصویر ۲۱:۹ و یا ۳۲:۹ و تا سایز ۴۹ اینچ ، در بازار موجود می‌باشد. مانیتور گیمینگ با این سایز و نسبت ابعاد تصویر، به صورت صفحه تخت، فضای زیادی بر روی میز اشغال می‌کند پس به صورت خمیده ساخته می‌شوند تا هم نور و رنگ به صورت یکسان به چشم بازیکن برسد و هم فضای کمتری اشغال شود.

تکنولوژی های دیگر مورد استفاده در مانیتور گیمینگ: 

  • تکنولوژی HDR که می‌تواند سایه روشن‌ها را با کیفیت تر و رنگ ها را عمیق‌تر نمایش دهد.

  • تکنولوژی G-Sync شرکت انویدیا و FreeSync شرکت AMD که هر دو برای رفع مشکل پارگی تصویر (Screen Tearing) ارائه شده‌اند. با این تفاوت که در فناوری G-Sync باید چیپی در درون نمایشگر وجود داشته باشد. ولی در FreeSync، این پردازش تماماً در کارت گرافیک انجام می‌شود.

  • فناوری Flicker Free که برای رفع مشکل سوسو زدن و پرش تصویر در مانیتورهای LED استفاده می‌شود.
  • فناوری ULMB که مخفف Ultra Low Motion Blur که توسط شرکت انویدیا ابداع شده و برای کاهش اثر محو شدگی حرکت با استفاده از شبیه ساز مانیتورهای CRT طراحی شده است.

بهترین مدل های مانیتور گمینگ : 

  • ASUS VG255H : 

سایز تصویر ۲۴.۵ اینچ – رزولوشن – ۱۰۸۰ نسبت تصویر ۱۶:۹ – نرخ نوسازی تصویر : ۷۵ هرتز – نوع پنل : TN

  • Dell S3220DGF : 

سایز تصویر ۳۲ اینچ – رزولوشن – ۲K نسبت تصویر ۱۶:۹ – نرخ نوسازی تصویر : ۱۶۵ هرتز – نوع پنل : VA

  • Acer Nitro XV273K : 

سایز تصویر ۲۷ اینچ – رزولوشن – ۴K نسبت تصویر ۱۶:۹ – نرخ نوسازی تصویر : ۱۴۴ هرتز – نوع پنل : IPS

  • Viotek GNV34DBE : 

سایز تصویر ۳۴ اینچ – رزولوشن ۱۴۴۰×- ۳۴۴۰ نسبت تصویر ۲۱:۹ – نرخ نوسازی تصویر : ۱۴۴ هرتز – نوع پنل : VA

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.