چگونه بفهمیم گوشی و یا تبلت های سامسونگ درست کار میکنند؟ - دست دو بلاگ

چگونه بفهمیم گوشی و یا تبلت های سامسونگ درست کار میکنند؟

یکی از مهمترین دلایلی که اکثر مردم از خرید گوشی و یا تبلت های دست دوم امتنا میکنند، عدم اطمینان از سالم بودن آن مخصوصا در زمینه کارکرد و سخت افزار آنهاست. در این مطلب قصد داریم نحوه بررسی میزان سلامت گوشی های سامسونگ را مورد نقد و بررسی قرار بدهیم . با ما همراه باشید.

همان طور که گفته شد، یکی از مهمترین عوامل عدم خرید گوشی و یا تبلت های هوشمند، عدم اطمینان در سلامت سخت افزاری آنهاست. در گوشی های سامسونگ قابلیتی وجود دارد که میتوان با استفاده از آن تا درصد بسیار بالایی از سالم بودن پارامترهای سخت افزاری و نرم افزاری گوشی ها و تبلت های سامسونگ مطمئن شد. این قابلیت در تمامی رده گوشی ها و تبلت های سامسونگ با رده متوسط تا پرچم دارها وجود دارد و میتوان از آن استفاده کرد. جهت استفاده و شروع کار کافی است در صفحه شماره گیری (Keypad) گوشی و یا تبلت خود *#۰*# را شماره گیری کنید. به محض وارد کردن وارد یک صفحه سفید رنگ که دارای گزینه هایی است وارد میشوید.

 

شکل ۱ : صفحه مربوط به حاصل شماره گیری *#۰*#

این دستور العمل برای تمامی گوشی ها و تبلت های سامسونگ صدق میکند و کارایی دارد و تعداد گزینه های نمایش داده شده بستگی به مدل گوشی مورد نظر کمنر و یا بیشتر است. تصویر فوق برای گوشی Galaxy S5 است.

شکل ۲: مدل گوشی ها از به ترتیب از راست به چپ Galaxy J1 ، Galaxy S5 ، Galaxy Note 5 و  Galaxy Tab A میباشد

همانطور که گفته شد تعداد موارد نمایشی بستگی به مدل گوشی مورد نظر میباشد که امکانات و سنسور های هریک از گوشی های سامسونگ با دیگر متفاوت است. اما تعدادی از موارد نمایشی در تمامی گوشی های سامسونگ مشترک است و تنها در برخی از موارد باهم متفاوت است. موارد مشترک شامل :

  • Red: با لمس این گزینه، صفحه نمایش شما به رنگ قرمز تبدیل میشود تا مشخص شود که رنگ قرمز که از رنگهای اصلی تشکیل دهنده رنگ در صفحه نمایش است به درستی کار میکند یا نه. همچنین میتوان در صورتی که پیکسلی از صفحه نمایش سوخته باشد هم متوجه آن شد.
  • Green: با لمس این گزینه، صفحه نمایش شما به رنگ سبز تبدیل میشود تا مشخص شود که رنگ سبز که از رنگهای اصلی تشکیل دهنده رنگ در صفحه نمایش است به درستی کار میکند یا نه. همچنین میتوان در صورتی که پیکسلی از صفحه نمایش سوخته باشد هم متوجه آن شد.
  • Blue: با لمس این گزینه، صفحه نمایش شما به رنگ آبی تبدیل میشود تا مشخص شود که رنگ آبی که از رنگهای اصلی تشکیل دهنده رنگ در صفحه نمایش است به درستی کار میکند یا نه. همچنین میتوان در صورتی که پیکسلی از صفحه نمایش سوخته باشد هم متوجه آن شد.
  • Receiver: با لمس این گزینه، یک صدای ریز از قسمتی که در هنگام مکالمه، از آن صدای طرف مقابل را میشنوید بیرون می آید که در صورتی که صدای واضح و خوبی را بشنوید به معنی سلامت این قسمت است. Vibration: با لمس این گزینه، ویبره گوشی شما به فعال میشود تا نشان دهنده سالم بودن ویبره گوشی شما باشد.
  • Dimming: با لمس این گزینه، در صفحه نمایش ۳ رنگ اصلی یعنی قرمز، سبز و آبی رو مشاهده میکنید که با هر بار لمس کردن صفحه، صفحه تاریک تر و یا روشن تر میشود. فایده این عملکرد نشان دهنده سالم بودن میزان تاریکی صفحه نمایش گوشی و حالت برعکس آن است که در صورتی که میزان روشنایی و تاریکی زیادتر از حد معمول باشد، نشان دهنده سالم نبودن آن است.

 

  • Mega cam: با لمس این گزینه، دوربین اصلی گوشی شما فعال میشود و به شما اجازه میدهد که یک عکس با گوشی بگیرید. در صورتی که بعد از عکس گرفتن یک کادر سبز زنگ دور عکس گرفته شما نشان داده شد، به این معنی است که پارامترهای ضروری برای عکس برداری با دوربین اصلی گوشی شما سالم هستند.
  • Sensor: با لمس این گزینه، تمامی سنسورهای موجود در گوشی به نمایش درخواهند آمد و نمایش تعداد سنسور ها بستگی به مدل گوشی دارد که ممکن است کمتر با بیشتر باشد. برخی از سنسور ها شامل سنسور نور، مجاورت، قطب نما و غیره می باشد.

 

  • Touch: با لمس این گزینه، تعدادی مربع توخالی در کنار هم ظاهر میشود و شما باشد انگشت خود را برروی همه آنها بکشید. در صورتی که با کشیدن انگشت شما برروی مربع ها، رنگ آنها به سبز تغییر کرد، به معنی است که صفحه لمسی گوشی شما در آن نواحی سالم است و عملکرد درستی را از خود به نمایش میگذارند. در صورتی که تمامی مربع ها را پر نکنید هم نمیتوانید به منی اصلی بازگردید.

  • Sleep: با لمس این گزینه، صفحه گوشی شما خاموش میشود و در صورتی که شما بتوانید گوشی خود را دوباره روشن کنید و وارد گوشی خود بشوید، به این معنی است که قسمت Sleep گوشی شما سالم است.
  • Speaker: با لمس این گزینه، از بلندگو های گوشی شما با صدای بلند موسیقی پخش میشود تا نشان دهنده سالم بودن بلندگو های شما باشد. در صورتی که در هنگام پخش موسیقی صداهای عجیب و یا خش خش به گوش برسد، این نشان دهنده سالم نبودن بلندگوی گوشی شماست.
  • Front cam: با لمس این گزینه، دوربین جلویی گوشی یا همان دوربین سلفی شما فعال میشود و عملکردی همچون قسمت Mega cam را دارد.
  • Sub Key: با لمس این گزینه، یک صفحه مشکی رنگ در جلوی شما ظاهر میشود. شما باشد در برروی هریک از دکمه ها و گزینه هایی که خارج از صفحه نمایش است کلیک نمایید، در صورتی که با زدن هر یک از کلید ها رنگ صفحه نمایش تغییر کرد، به این معنی است که آن دکمه کار میکند
  • Black: با لمس این گزینه، صفحه نمایش گوشی به رنگ مشکی تغییر رنگ میدهد تا در صورتی که مشکلات ریز در صفحه نمایش وجود داشته باشد را به شما نشان دهد. به عنوان مثال یکی از کاربرهای آن نشان دادن هاله احتمالی نور در دور صفحه نمایش است که در صورتی که گوشی به زمین خورده باشد و یا ضربه ای به آن وارد شده باشد به وجود می آید.

در ادامه باتوجه به مدل گوشی های سامسونگ ممکن است به غیر از موارد بالا، چندین گزینه دیگر هم وجود داشته باشد. در ادامه همین مطلب به چند مورد از حالتها اشاره میکنیم.

  • TSP Hovering: این گزینه معمولا در گوشیهای جدید و یا پرچم دار سامسونگ و یا تبلتهایی که قابلیت S-Pen یا همان نوشتن با قلم را دارند، وجود دارد. عملکرد آن به این ترتیب است که، زمانی که انگشت خود را نزدیک صفحه لمسی گوشی میکنید، وجود انگشت شما را حس میکند و به همین ترتیب باید مربع های خالی را پر نمایید. در صورتی که گوشی وجود انگشت شما از فاصله دور از صفحه لمسی را حس نکرد و یا در روال پر کردن مربع ها مشکلی وجود داشته باشد که هر یک از مربع ها پر نشود، به این معنی است که Hovering (هاورینگ) گوشی شما مشکل دارد.

 

  • LED: در برخی از گوشی های سامسونگ معمولا در یکی از گوشه های بالای گوشی خود یک چراغ ریزی وجود دارد که در صورتی که هرگونه اعلانی برای گوشی شما بیاید چراغ آن با توجه به نوع اعلانی که برای گوشی ارسال میشود روشن و خاموش میشود و به طور معمول سه رنگ قرمز و آبی و سبز را دارد.

با لمس این گزینه، از عملکرد سالم آن مطمئن میشود و با هر بار لمس  صفحه نمایش یکی از رنگ های چراغ اعلان واقع در گوشه بالای گوشی روشن میشود. در صورت روشن نشدن هریک از آن چراغ ها، نشان دهنده عمل نکردن این چراغ است.

  • IR LED: در برخی از گوشی های سامسونگ قابلیت IR LED وجود دارد که نسل جدیدی از اینفرارد (Infrared) موجود در گوشی های قدیمی تر است. منتها IR LED دارای طول موج بیشتری است و زمانی که گوشی سامسونگی دارید که این قابلیت را با خود حمل میکند، شما میتوانید به واسطه گوشی خود و نرم افزار مربوط، تلویزیون، دستگاه های پخش موسیقی و هر دستگاهی که قابلیت کنترل از راه دور را دارند، را کنترل نمایید. حال برای تست این قابلیت در گوشی خود، با لمس گزینه IR LED وارد بخش تست این قابلیت شده و برای ادامه تست نیازمند یک دستگاه دیگر سامسونگ که قابلیت کنترل از راه دور را دارد، دارید. به عنوان مثال: تلویزیون سامسونگ . با توجه به گزینه های پیش رو در این صفحه از گوشی خود میتوانید کانال های تلویزیون را تعویض کنید و یا صدای آن را کم و یا زیاد نمایید. در صورتی که موفق به انجام این کار شدید، پس قابلیت IR LED در گوشی شما به درستی کار میکند.

 

  • Low Frequency: با لمس این گزینه، که در برخی از گوشی های سامسونگ وجود دارد، ۳ گزینه پیش رو دارید. ۱۰۰Hz، ۲۰۰Hz و ۳۰۰Hz. با لمس هر یک از این گزینه ها، از قسمت اسپیکری که در هنگام مکالمه صدای فرد مقابل به گوش میرسد، صدای ریزی خواهید شنید که نشان دهنده میزان سلامت اسپیکر آن قسمت است. در صورتی که در هر یک از ۳ گزینه های پیش رو، از صدای خروجی آن، مشکلی وجود داشته باشد، نشان دهنده خراب بودن اسپیکر است.

  • Wacom test: این قابلیت برای گوشی ها و تبلیت هایی که دارای قلم هستند کاربرد دارد و با لمس این گزینه در صفحه نمایش گوشی خود تعداد زیادی مربع خواهید دید که در بین مربع ها، مربع هایی به رنگ زرد وجود دارد. برای تست سلامت این قابلیت، باید با قلم گوشی خود، مربع های زرد رنگ را لمس کنید و بعد از پر کردن و یا اشاره کردن به همه مربع های زرد رنگ صدای بوقی بلند به گوشی میرسد که نشان دهنده سالم بودن این قسمت است.

 

 

  • SPEN HOVERING: این گزینه برای گوشیها و تبلتهایی که دارای قلم هستند کاربرد دارد. با لمس این گزینه وارد یک صفحه سفید رنگ شده که در آن تعدادی مستطیل تو خالی وجود دارد. برای گذراندن تست سلامت این بخش باید با استفاده از قلم گوشی خود، همچون قابلیت TSP Hovering، قلم گوشی خود را نزدیک صفحه لمسی گوشی کنید تا گوشی متوجه وجود قلم شما بشود که در صورت متوجه شدن، صفحه گوشی به رنگ بنفش تغییر رنگ میدهد. در نظر داشته باشید که نباید نوک قلم به صفحه تماس داشته باشد و به همین روال مربع ها را با استفاده از قلم گوشی پر نمایید.

 

  • Grip Sensor: با لمس این گزینه، در صورتی که گوشی خود را در دست بگیرید، صفحه نمایش به رنگ آبی در خواهد آمد و همزمان ویبره گوشی شروع به فعالیت میکند و در صورتی که گوشی خود را از دست خود جدا میکنید صفحه گوشی به رنگ مشکی تغییر رنگ میدهد و ویبره هم کار نمیکند. در صورتی که همین اتفاق برای گوشی شما بیوفتد، Grip Sensor گوشی شما کار به درستی کار میکند.

 

ممکن است قابلیتهای دیگری هم با توجه به نوع گوشی های سامسونگ وجود داشته باشد که در این مطلب نباشد و همچنین توصیه و پیشنهاد ما به شما کاربران گوشیهای سامسونگ این است که در صورتی که گوشی و یا تبلت شما به مشکلی برخورد کرد، برای تعمیر آن حتما به نمایندگی های معتبر و رسمی سامسونگ مراجعه نمایید. ممکن است هزینه ای که برای تعمیر و تعویض قطعه ای که میکنید بیشتر از قیمتی باشد که در دیگر مغازه های تعمیراتی گوشی های سامسونگ باشد، اما همیشه این را در نظر بگیرید که نمایندگی های رسمی سامسونگ، با ضمانت و بدون کوچکترین ایراد تعمیرات گوشی شما را انجام خواهند داد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.