معرفی انواع فرش : بررسی جنس و طرح و نوع بافت - وبلاگ دست دو

معرفی انواع فرش : بررسی جنس و طرح و نوع بافت

فرش زیبایی خاصی دارد. در گذشته انواع فرش در خانه‌ی هر ایرانی وجود داشته است. ولی امروزه با اینکه مثل گذشته در خانه‌های ایرانی کاربردی نیست و اکثر افراد روی مبل می‌نشینند ولی از خانه‌های ایرانی حذف نشده است، زیرا با زیبایی منحصربفرد فرش، می‌توان به خانه گرمی بخشید. در واقع فرش یک سبک در دکوراسیون است. 

فرش ایرانی انواع مختلفی دارد. پس اگر قصد خرید فرش دارید بهتر است ابتدا با انواع فرش آشنا شوید، سپس با توجه به سبک دکوراسیون منزل خود بهترین نوع فرش را از نظر طرح، رنگ و بافت انتخاب کنید. در ادامه با دست ۲ همراه باشید تا با انواع فرش ایرانی آشنا شویم.

نوع بافت فرش

فرش‌ها در دو نوع ماشینی و دستبافت وجود دارند. فرش‌های ماشینی ارزانتر هستند. در عوض فرش دستبافت یک فرش اصیل ایرانی است که قیمت نسبتا بالایی دارد ولی طرح‌هایی خاص و زیبا و کیفیت بالای فرش دستبافت باعث شده با قیمت بالا و با وجود فرش‌های ماشینی متنوع همچنان طرفداران بسیاری داشته باشد.

جنس فرش

  • فرش‌ها با الیاف مختلفی بافته می‌شوند که در ادامه به رایجترین آنها اشاره می‌کنیم:
  • فرش پشمی با پشم بافته می‌شود. 
  • فرش تمام پشم که تار و پودش از پشم است و با پشم بافته می‌شود.
  • فرشی که فقط چله آن از پشم است را چله پشمی می‌گویند.
  • فرش ابریشمی با ابریشم بافته می‌شود ( پرز یا خامه از ابریشم است)
  • فرشی که فقط چله آن از ابریشم است را فرش چله ابریشمی می‌گویند.
  • فرشی که فقط بخشی از گل‌ها یا تزئینات آن از ابریشم بافته می‌شود را فرش گل ابریشم می‌گویند.
  • فرشی که تار و پود و بافت ان تماما از ابریشم است را فرش تمام ابریشمی می‌گویند.
  • نوعی فرش گرانبها وجود دارد که تار و پود آن از طلا و نقره است به این نوع فرش زر بافت می‌گویند.

شکل هندسی در فرش

فرش‌ها در شکل ها و اندازه های مختلفی بافته می‌شوند. 

پادری برای پهن کردن در جلوی درها است و عمدتا به شکل مستطیل است.

دورنما مقداری از پادری بزرگتر است ولی از یک متر مربع کمتر است و با طرح‌های زیبا برای نصب روی دیوار استفاده می‌شود.

ذرع ونیم، قالیچه، فرش از ۶ متر تا ۲۰ متر نیز وجود دارد. از طرفی دیگر فرش‌ها به شکل مستطیل، دایره و بیضی تولید می‌شوند.

رنگ فرش

فرش‌ها از نظر رنگ یا رنگ کاری بافت، نیز انواع مختلفی دارند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

  • اکثر فرش‌ها رنگ شده هستند یعنی الیاف خامه آنها رنگ می‌شود. ممکن است این رنگ‌ ها منشا طبیعی ، معدنی یا صنعتی داشته باشند.
  • یک سری از فرش‌ها خود رنگ هستند یعنی الیاف خامه آنها رنگ نمی‌شوند و با همان رنگ طبیعی در بافت استفاده می‌شوند. برخی از گلیم های عشایر فارس از این نوع هستند.

کیفیت فرش

هرچه تعداد تارهای فرش یا به اصطلاح شانه فرش بیشتر باشد، آن فرش کیفیت بیشتری دارد. متناسب با تعداد شانه فرش تراکم فرش نیز بالا می‌رود. با کیفیت‌ترین فرش ۱۲۰۰ شانه با تراکم ۳۶۰۰ است. اما شما باید به نیازهای خود توجه کنید و فرش مناسب را انتخاب کنید. 

فرش‌هایی با شانه و تراکم بالا کیفیت بسیار بالایی دارند از این رو عمر بیشتری نیز دارند. نقش این نوع فرش‌ها ریزتر و با جزئیات بیشتر است که هم زیباتر است و هم لکه و آلودگی ها را به راحتی نشان نمی‌دهد در عوض این فرش‌ها بافتی کوتاه و نسبتا محکم دارند به همین دلیل نسبت به فرش‌هایی که تراکم و شانه کمتری دارند برای نشستن مناسب نیستند.

شیوه بافت فرش

شیوه بافت برای فرش‌های دستبافت معنا پیدا می‌کند زیرا این مدل از فرش می‌تواند روش‌های مختلفی برای بافت داشته باشد. سه روش برای قرار دادن تار و پود وجود دارد.

یک نوع بافت فرش تمام لول است که در آن قوس گره در پست فرش حدود ۹۰ درجه است و شیارهایی که پشت فرش وجود دارد به نسبت عمیق است. در این نوع بافت تارهای با یکدیگر فاصله‌ی زیادی ندارند به همین دلیل بافت فرش محکم است.

روش دیگر قوس نیم لول نام دارد و در آن قوس گره در پشت فرش ۴۵ درجه است. روش سوم تخت نام دارد که تارها به اندازه قطر نخ از هم فاصله دارند و فرش به صورت حصیری بافته می‌شود، یعنی در هر رج، چله زیر و رو می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.