مهمترین نکاتی که در خرید فرش دست دوم باید بدانید - دست دو بلاگ
فرش دست دوم

مهمترین نکاتی که در خرید فرش دست دوم باید بدانید

فرش جز وسایل مهم در هر خانه ایرانی است که نه تنها جنبه کاربردی دارد بلکه از نظر زیبایی نیز تاثیر به سزایی در خانه میگذارد. انواع مختلفی فرش در بازار وجود دارد از فرش ‌های ماشینی گرفته تا دستبافت یا تنوع در طرح و نقش ورنگ، تعداد گره و … امروزه اکثر افراد برای پیروی از مد یا تغییر در خانه، فرش‌ های خود را عوض می‌کنند. به همین دلیل خرید و فروش فرش به خصوص فرش دست دوم بسیار رایج است. اگر قصد خرید فرش دست دوم را دارید در ادامه نکاتی بیان می‌کنیم که باید در هنگام خرید به آنها توجه کنید. پس تا پایان مقاله با دست ۲ همراه باشید.

بررسی نکات مهم در خرید فرش دست دوم

برای خرید فرش دست دوم باید به سمساری ها مراجعه کنید یا از سایت های فروش اجناس دست دوم کمک بگیرید. قطعا تنوع در سایت ‌هایی نظیر دست ۲ بیشتر است و انتخاب بهتری خواهید داشت. پس از انتخاب فرش باید به صورت حضوری فرش را ببینید. در بررسی حضوری فرش به نکات زیر دقت کنید.

وجود لکه و پارگی

به خوبی همه جای فرش را بررسی کنید تا متوجه لکه یا پارگی ‌های احتمالی شوید. دقت زیادی در این مرحله لازم است زیرا در فرش ‌های ریز نقش با تراکم بالا یا تیره تشخیص یک لک یا پارگی کوچک سخت است. البته لکه ممکن است از بین برود ولی برخی لکه‌ ها مقاوم هستند و با شستشو به راحتی از بین نمی‌روند.

رنگ پریدگی فرش

برای اینکه متوجه رنگ پریدگی فرش شوید بهتر است آن را در نور کافی و طبیعی بررسی کنید. وسط فرش بایستید و به دقت به هر دو طرف نگاه کنید. در ذهن خود یک خط تقارن فرضی ترسیم کنید و طرح‌ های دو طرف فرش را با هم مقایسه کنید. طرح‌ ها باید همرنگ هم باشند.

توجه داشته باشید که فرش در جهت خواب تیره تر است. همین باعث می‌شود تا طرح ها در جهت خواب وضوح بیشتری داشته باشند. پس برای بررسی دقیق تر بهتر است فرش را در جهت خواب نگاه کنید. به طورکلی رنگ فرش در تمام قسمت‌ ها باید یکنواخت باشد.

عمر فرش

عمر فرش را می‌توانید از فروشنده بپرسید. روی برخی فرش‌ های جدید نیز تاریخ تولیدشان نوشته شده است. البته ممکن است بین تاریخ تولید تا استفاده از فرش فاصله زمانی نسبتا قابل توجهب وجود داشته باشد. بهترین روش این است که پنجه‌ های خود را درون فرش فرو ببرید. اگر فرش سفت باشد یا گوشت داشته باشد یعنی زمان زیادی است که از فرش استفاده شده است. 

متقارن بودن نقش فرش

اکثر فرش‌ ها متقارن هستند به جز برخی فرش‌ های جدید که طرح‌ هایی خاص و غیرمتقارن دارند. برای تشخیص تقارن فرش باید به کمک یک متر خط تقارنی را در طول فرش از وسط ایجاد کنید و به خوبی طرح‌ های دو سمت را بررسی کنید تا متقارن باشند. به علاوه دقت کنید طرحی ناتمام نماند و به صورت ناگهای قطع نشود.

ترنج و لچک فرش

لچک در واقع همان گوشه ‌های فرش هستند که در اکثر فرش ‌ها شکلی قوس مانند و با طرح گل و بته دارند. طرح وسط فرش نیز که اصولا بزرگ است و می‌توان گفت بزرگترین ظرح فرش است ترنج نام دارد. ترنج‌ ها در وسط فرش قرار گرفته و اشکال مختلفی نظیر دایره، بیضی، مستطیلی و … پر از نقش و طرح‌ های ریز دارند. شما باید سالم بودن ترنج و لچک فرش را از لحاظ شکل و تقارن بررسی کنید.

چله فرش

ضعیف بودن چله فرش یکی از مشکلات بزرگ در فرش ‌های دست دوم است که باید آن را بررسی کنید. برای این کار یکی از ریشه‌ های سفید انتهای فرش را بکشید اگر ریشه به راحتی کنده شود یعنی چله فرش ضعیف است. در غیر اینصورت خیالتان از چله فرش جمع باشد زیرا در صورت ضعیف بودن چله نیاز به کشیدن زیادی نیز ندارید.

نداشتن بیدخوردگی

بیدخوردگی یکی از مشکلات بزرگ در فرش دست دوم است. بیدها اصولا به پشم فرش حمله می‌کنند و چله آسیبی نمی‌بیند. بیدخوردگی نیز در دو نوع سطحی و عمقی اتفاق می‌افتد. برای تشخیص بید خوردگی عمقی باید به پشت فرش توجه کنید زیرا قسمت‌ ها و نخ های بید خورده در پشت فرش به جایی وصل نیستند و به راحتی جدا می‌شوند.

میزان پاخوردگی فرش

پاخوردگی نشان از استفاده بسیار زیاد از فرش دارد و باعث می‌شود فرش نازک شود. در صورتی که فرشی زیاد پا خورده باشد لکه ‌هایی سفید در آن پدیدار می‌شود. میزان و بزرگی این لکه ‌ها به نوع فرش بستگی دارد. برای مثال اگر تراکم فرش پایین باشد نقش‌ ها بزرگتر هستند و لکه‌ های سفید نیز بزرگتر خواهند بود.

به علاوه شیرازه فرش هم باید کاملا سالم بوده و فرم طبیعی داشته باشد. بیرون زدگی یا تو رفتگی به خصوص در حاشیه ‌ها نشان از پاخوردگی زیاد فرش است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.