کامل ترین مقایسه تلویزیون های LED و OLED - کدام تلویزیون بهتر است؟ -دست دو بلاگ

کامل ترین مقایسه تلویزیون های LED و OLED

در این مقاله قصد داریم از کامل ترین مقایسه تلویزیون های LED و OLED را خدمت شما عزیزان ارائه کنیم.

این روزها تکنولوژی های تصویری برای تلویزیون ها بسیار گسترده شده اند و روز به روز تکنولوژی‌های جدیدی معرفی و عرضه می‌شوند. هر شرکت تولیدکننده ‌ای فناوری های انحصاری را برای بازاریابی بهتر به بازار عرضه می‌کند تا بتواند در این رقابت تنگاتنک، برنده میدان باشد.

پنل تصویر اصلی ترین قسمت از یک تلویزیون است. این پنل قسمتی است که چشم ما در آن تصویر را می‌بیند. امروزه در بازار انواع زیادی پنل تصویر اعم از   LCD ، Plasma (پلاسما)، IPS ، LED ، OLED  و QLED وجود دارند که در این مقاله به مقایسه دو پنل تصویر LED و OLED می‌پردازیم.

ابتدا به معرفی تک به تک تکنولوژی LED و OLED پرداخته ، سپس این دو را در بخش های مهم تصویر مانند رنگ ، نور ، زاویه دید و دوام در برابر خرابی باهم مقایسه خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

تلویزیون LED :

عبارت LED، مخفف Light Emitting Diode به معنی “دیود‌ ساطع کننده نور” است. از مهمترین دلایل محبوب شدن ال ای دی ها در میان تولید کنندگان و مشتریان، کم مصرف بودن آن‌ها و نور بسیار زیادشان در برابر اندازه کوچکشان بود. LED ها در بسیاری از محصولات  دیجیتالی استفاده میشوند و بسیار پرکاربرد هستند.

حالا که LED را معرفی کردیم به سراغ معرفی تلویزیون های LED می‌رویم. این تلویزیون ها در اصل پنل تصویرشان LCD یا کریستال مایع است ولی نور پس زمینه‌ آن ها را LED ها فراهم میکنند. در زبان انگلیسی در اصل به این نوع تلویزیون ها، “LCD LED TV” گفته می‌شود ولی برای کوتاه‌تر شدن به آن ها “LED TV” می‌گویند. به بیان کلی تر، تفاوت LCD و LED تنها در نور پس زمینه آنهاست که در LCD ها،‌ از لامپ های فلورسنتی، که شبیه به لامپ‌های مهتابی است، برای نور پس‌زمینه استفاده شده ولی در LED ها این نور پس زمینه  را دیود های کوچک LED فراهم میکنند.

در این قسمت اشاره ای به کریستال مایع شد. پس در قسمت بعد به معرفی کوتاهی از کریستال مایع می‌پردازیم‌

حالا که تفاوت میان LCD و LED را گفتیم، در این قسمت توضیحی ساده درباره‌ی کریستال مایع خدمت شما عزیزان ارائه می‌کنیم.

کریستال مایع اصلی ترین جزء یک تلویزیون LED است. زیرا این کریستال های مایع هستند که باعث به وجود آمدن تصویر می‌شوند. اما چطور و چگونه؟‌

 

زمانی که جریان های الکتریکی از این کریستال‌های مایع عبور می‌کنند، به کریستال ها فرم می‌دهند و با توجه به میزان این جریان، کریستال ها به مراتب تغییر فرم میدهند و با این تغییر فرم ها میتواند اجازه عبور نور را به LED ها از خود بدهد یا ندهد. پس به این صورت رنگ های روشن و تیره و نور کم و زیاد تشکیل شده و تصویر تلویزیون شکل میگیرد.

امروزه پنل های LED TV ها، دو نوع هستند :VA و IPS.

تفاوت اصلی این دو نوع پنل که هر دو از نور پس زمینه LED استفاده می‌کنند، در چینش پیکسل های آنهاست که این موضوع باعث ایجا تفاوت‌های زیر میشود :‌

تلویزیون های LED با پنل IPS :

  • زاویه دید بالا
  • زمان پاسخ‌دهی کم
  • حساسیت به ضربه کم است.
  • کریستال مایع را به صورت افقی نمایش می‌دهد.
  • قیمت بالاتر نسبت به پنل‌های VA.
  • مناسب برای محیط های پر نور.
  • پیچیدگی تکنولوژی آن نسبت به VA بیشتر است ولی مزایای بیشتری نیز دارد.
  • به طور انحصاری در دست شرکت LG است.

تلویزیون های LED با پنل VA :

  • زاویه دید پایین
  • زمان پاسخ‌دهی متوسط.
  • حساسیت به ضربه زیاد است.
  • کریستال مایع را به صورت عمودی نمایش می دهد.
  • قیمت پایین‌تر نسبت به IPS.
  • پراکندگی نور زیاد.
  • مناسب برای محیط های کم نور.
  • به طور انحصاری در دست شرکت Samsung است.

 

تلویزیون OLED :

در عبارت OLED، حرف O که مخفف Organic است به OLED اضافه شده است. Organic به معنی “آلی یا همان ارکانیگ” است که جالب است بدانید عبارت LED که در اینجا وجود دارد مانند چیزی که در بالا گفتیم نیست و در این تلویزیون ها نور پس زمینه را LED ها تشکیل نمی‌دهند بلکه کل تصویر را تشکیل می‌دهند به بیانی دیگر این تلویزیون ها نیازی به نور پس زمینه ندارند زیرا در تلویزیون‌های OLED، هر دیود LED، یک پیکسل از تصویر است. یعنی هر ال ای دی، هم نور و هم رنگ تصویر را میسازند و به طور کلی، جز اصلی تشکیل دهنده تصویر، این LED های کوچک و ظریف هستند. تلویزیون های OLED میتوانند درخشندگی هر یک از پیکسل‌ها را به صورت جداگانه تنظیم کنند و این امکان را می‌دهد که حتی آنها را کاملا خاموش کرده و رنگی کاملا سیاه را به نمایش بگذارد. این سیاهی کامل، تصاویر و عمق رنگ ها را بسیار استثنایی می‌کند.

مقایسه تلویزیون های LED و ‌OLED :

این مقایسه تلویزیون های LED و OLED  را از جنبه هایی نظیر سطح رنگ مشکی، روشنایی، حجم رنگ،زمان پاسخدهی تصویر،‌ زاویه دید ، اندازه و طراحی، جاماندگی تصویر، طول عمر و قیمت بررسی می‌کنیم‌.

سطح رنگ مشکی :‌

همانطور که در بالا اشاره شد، به دلیل اینکه در تلویزیون های OLED پیکسل‌ها توانایی خاموش شدن دارند پس رنگ مشکی را کاملا به صورت مشکی کامل نمایش میدهند پس در سطح رنگ مشکی بسیار مشکی کامل تری را به نسبت به تلویزیون‌ها LED نمایش می‌دهند. اما این مقایسه در رنگ سفید به نفع تلویزیون‌های LED است. رنگ سفید در تلویزیون‌های LED رنگ سفید کامل تری را نسبت به تلویزیون‌های OLED نمایش میدهد. دلیل این امر هم این است که نور پس زمینه LED میتواند این نور سفید را فراهم کند. اما از آنجا که OLED ها نور پس زمینه ندارند، پیکسل های آن توانایی تولید رنگ سفید کاملا سفید را ندارند و رنگ سفید آن کمی به زردی می‌زند.

روشنایی :

در این بخش تلویزیون‌های LED به دلیل داشتن نور پس زمینه نوردهی به مراتب بیشتری نسبت به تلویزیون‌های OLED دارند. پس در این بخش برتری با LED هاست.

حجم رنگ :

در این بخش به طور کلی کنتراست رنگ در تلویزیون‌های OLED بیشتر از LED هاست ولی فقط در تاریکی!

یعنی در زمان پخش تصاویر HDR، تلویزیون‌های OLED در تاریکی و نور کم بسیار برتر از تلویزیون‌های LED رنگ ها و حجم آن ها را نمایش داده و چشمان شما را به خود خیره می‌کنند ولی در محیط‌هایی با نور زیاد، تلویزیون‌های OLED برنده میدان هستند. دلیل این امر باز داشتن نور پس زمینه در LEDهاست.

اگر تلویزیونی میخواهید که هم حجم رنگ عالی دارد، هم نور پس زمینه و هم برای محیط‌های روشن و تاریک مناسب است، تلویزیون های QLED که به طور انحصاری برای شرکت سامسونگ است، مناسب شما میباشد.

زمان پاسخ‌دهی تصویر :

زمان پاسخ دهی اشاره دارد به زمانی دارد که برای هر دیود نیاز است تا از حالت روشن به حالت خاموش تغییر کند. با زمان پاسخ سریع تر، تاری ناشی از حرکت کمتر می شود.

تلویزیون های LED به دلیل اینکه دیودهای ال ای دی در آن ها تشکیل دهنده تصویر نیستند، مانند OLEDها نمیتوانند به سرعت روشن یا خاموش شوند و از رنگی به رنگی دیگر تبدیل شوند. پس سرعت پاسخ‌دهی تصویر در تلویزیون های OLED بسیار بیشتر از LED هاست و برای تماشای برنامه‌های ورزشی نظیر فوتبال و یا فیلم‌های اکشن و بازی‌های کامپیوتری مناسب تر هستند.

زاویه دید :‌

در این بخش هم باز برنده‌ی ما تلویزیون‌های OLED هستند. در بالاتر در مورد پنل‌های IPS و VA صحبت کردیم. در این مقایسه فهمیدیم که پنل‌های IPS از VA در بخش زاویه دید، عملکرد بهتری دارند و وقتی زوایای کناری به تلویزیون نگاه کنیم، کیفیت رنگ و تصویر نسبت به VA کمتر افت میکند اما باز هم حریف OLED ها نمی‌شود. در تلویزیون‌های OLED، هیچ افت کیفیت رنگ و تصویری تا زاویه‌ی ۸۴ درجه‌ای اتفاق نمی‌افتد.

اندازه و طراحی :

سایز تلویزیون‌های LED در بازار به سایزهای بالای ۱۰۰ اینچ نیز میرسد. ولی تلویزیون‌های OLED با اینکه پیشرفت خوبی در افزایش اندازه تصویر داشته‌اند اما تازه توانسته‌اند به سایز‌های ۹۰ اینچ برسند که هنوز کم‌تر از LED ها است.

از نظر طراحی به دلیل اینکه تلویزیون‌های OLED از لایه‌های کمتری تشکیل شده اند و تصویر را دیودهای کوچک ال ای دی می‌سازند، بسیار نازک تر از تلویزیون‌های LED، (حتی تا ضخامت ۴ میلیمتر) تولید میشوند. پنل‌های OLED، میتوانند به راحتی منحنی و یا قابل انعطاف تولید شوند و دست را برای طراحی‌های جدید باز می‌گذارند.

جاماندگی تصویر (Burn-in) :‌

به جاماندگی تصویر به طور تخصصی تر، Burn-in می‌گویند. این مشکل یکی از اصلی ترین مشکلات تلویزیون‌های OLED است. اما تمام پنل‌های تلویزیون ها (Plasma, LED/LCD, CRT, OLED) ، وقتی یک تصویر ثابتی را برای مدتی طولانی به نمایش در بیاورند، دچار مشکل Burn-in و یا سوختگی پیکسل میشوند. در حقیقت اتفاقی که در این موقع می‌افتد این است که فسفرهایی است که پشت تلویزیون پخش می شود و برای مدت زمان طولانی بدون هیچ گونه استراحت می درخشند که این باعث می شود فسفر از بین برود و ظاهر تصویر سوزانده شود و اصطلاحا میگوییم که جاماندگی تصویر رخ داده و پیکسل های آن قسمت سیاه شده است.

این مشکل به مراتب خیلی بیشتر از LEDها برای OLEDها اتفاق می‌افتد. پس در این بخش برنده LEDها هستند.

طول عمر :

به طور کلی عمر ارگانیک‌ها کمتر خواهد بود. بر حسب برآورد‌های انجام شده، عمر مفید تلویزیون‌های OLED، نقریبا ۱۵ هزار ساعت و تلویزیون‌های LED، ۴۰ هزار است. پس در این بخش نیز برنده LEDها می‌باشند.

قیمت :‌

اگر سری به فروشگاه های لوازم خانگی بزنیم متوجه قیمت زیادتر تلویزیون‌های OLED نسبت به LED ها می‌شویم. از دلایل این قیمت بیشتر می‌توان به جدیدتر بودن تکنولوژی OLED است. البته باید به این مورد هم اشاره کرد که بعضی مدل‌های تلویزیون‌های OLED در بازار هستند که کیفیت‌های فوق‌العاده‌‌ای دارند و حتی قیمت آن‌ها با OLEDها برابری میکنند. اما تلویزیون‌های LED در تمام بازه‌های قیمتی وجود دارند پس در این بخش هم برنده LED ها هستند.

سخن پایانی :

با توجه به تمام مواردی که برای مقایسه تلویزیون های LED و OLED مورد بررسی قرار دادیم، در بیشتر موارد OLEDها برنده بودند ولی خب این را هم باید در نظر بگیریم که فناوری OLED نو ظهور است و تا کامل شدن راه زیادی پیش رو دارد پس طبیعی است که از برخی نظرها بازنده قدیمی‌ترهای بازار تلویزیون‌ها یعنی LEDها باشند.

اما اگر بودجه زیادی برای خرید تلویزیون دارید و در خانه چراغ زیادی روشن نمیکنید و کلا خانه‌ی پر نوری ندارید! و از اینکه تلویزیونتان زودتر دچار پیکسل سوختگی (Burn-in) شود نگران نیستید، تلویزیون‌های OLED میتوانند تجربه‌ای تازه و بی نظیری از تماشای تلویزیون در اختیار شما قرار دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.